Vad är det vi vill skydda barnen från? Arbetslöshet, kriminalitet, missbruk och utslagning. Drog- spel och bidragsberoende. Är närvaro på lektioner ett skydd mot detta? Självkänsla inte ständigt behöva bevis på att man är värd något inte ständigt behöva vara fokuserad på sig själv -----------------080220 Koppla ihop självkänsla med anonym auktoritet - (jag har ännu inte lyckats med det. Bör gå över Erich Fromms beskrivning av det falska jaget). -----------------080221 Varför vill barnen inte lära sig något i klassrummet? De vuxna, som senare har fallit offer för den anonyma auktoriteten, har likväl tänt sina barn med berättelser från -68, hippierörelsen, Pink Floyd, Jimi Hendrix, Janice Joplin m.fl. De vuxna lyckas inte framstå som trovärdiga i sitt hanterande av den samhälleliga dualismen; samtidig demokrati och underkastelse. -----------------080222 Dropoutsen: obildsamhet; fysisk och/eller psykisk frånvaro. Mellanskiktet: bristande självverksamhet; instrumentell syn på lärandet, ögontjäneri, "teflonkunskaper" som försvinner direkt efter prov. -----------------080226 Syfte för mitt examensarbete: Visa hur "underkastelsens paradigm" avslöjar sig i nuvarande, dominerande skoldiskurs, och hur elevernas opposition mot detta paradigm yttrar sig i obildsamhet och/eller ovilja till självverksamhet. Tanke: När barnen kommer till skolan älskar de världen och vill omfamna den, intellektuellt såväl som känslomässigt. Att börja skolan betyder för dem att de närmar sig världen och att världen öppnar sig för dem. De möter en skola som är upptagen av sin roll som kunskapsförmedlare, lärarna skymmer oavsiktligt världen för barnen och uppmanar dem att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i stället. När dörren till klassrummet stängs, stängs den därmed också till världen, och ett mångårigt, systematisk arbete att skilja barnen från denna värld börjar. Klass 9a: Bra att den pedagogiska ambitionen är att visa att 8 års försummade studier kan tas igen på fyra månader. Men om kunskapskraven för VG i nian inte är högre än så, behöver vi då egentligen "superpedagoger"?
onsdag 27 februari 2008
tankar i februari
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Detta påminner mig om mig om Strindbergs Liten Katekes för underklassen.
Mycket tänkvärt.
Skicka en kommentar