torsdag 27 mars 2008

frågeställningar mars

--------------080304

Skolans tortyr bygger inte längre på sadistiska lärare
- tvärt om, lärarna gör så gott de kan för att mildra 
och lindra. Det är ett strukturellt problem, det handlar 
om ett samhälle där inte bara individens underkastelse 
anses nödvändig, utan också bedrägeriet att denna 
underkastelse är frivillig och därför aldrig sker.

--------------080305

Självkänsla är ett kapital


--------------080307

Upprättandet av anonym auktoritet faller väldigt nära 
A.M.s "svarta pedagogik". A.M. frågar: Finns det en 
"vit" pedagogik?

Är SEBOR en demokratisk skola, trots regeln om närvaro 
på lektionerna? Kan eleverna ta bort den regeln om de 
skulle vilja?

Finns det en regel om droger (alkohol) på Summerhill? 
Faller man tillbaka på lagen här?

Finns det ett utrymme - måste det finnas - att  styra 
en "demokratisk" skola vad gäller vissa yttre ramar? 
Detta berör väl vad A.S. Neill skriver om förbud (t.ex. 
förbud att leka vid sjön innan man kan simma). Kan 
SEBORS regel rättfärdigas som en sådan?

Alla sådana grundförutsättningar/frågor som här nämns 
måste kunna förstås av en femåring!

Demokrati i "vår" betydelse är inget stabilt tillstånd. 
Det visar fascismens och nazismens maktövertagande i 
förra seklet. Det visar den nuvarande ryska utvecklingen. 
Detta analyseras av Fromm.

Ett fängelse kan inte steglöst, genom reformer, förvandlas 
till ett lyxhotell. Någonstans nås ett instabilt tillstånd 
- det är antingen eller.


--------------080309

Allmän utbildning är ett samhällsfundament. Alla skall 
lära sig läsa, skriva och räkna. Så håller vi fattigdomen 
borta, och så garanterar vi demokratin. Det samhälleliga 
åtgärdsprogrammet för detta kallas skola. Först som 
allmän skolplikt i nio år, sedan frivillig gymnasial 
och eftergymnasiel skolgång. Allt bekostas av samhället 
gemensamt och fattig som rik har därmed lika möjlighet 
till utbildning.


--------------080318

Offentlig paradigmglidning (OFSTEDs inspektioner av 
Summerhill). Att bedöma en skola så snävt som skedde i 
inspektionen 1999, vilka implicita antaganden kan 
rättfärdiga detta utifrån de allmänna förväntningar på 
skolan vi skulle kunna enas runt?


--------------080327

Genomlys det gamla paradigmet:
Vad är kunskap?
Vad är "normal" kunskapsutveckling från 6 till 16 år?
Förklara den obligatoriska närvaron. Diskutera om 
obligatorisk närvaro för skolbarn kan ha en gynnsam 
socialiserande effekt.

Förklara mot-strategierna (nutek), passivt motstånd och 
flykten från skolarbetet.

Inga kommentarer: