--------------080304 Skolans tortyr bygger inte längre på sadistiska lärare - tvärt om, lärarna gör så gott de kan för att mildra och lindra. Det är ett strukturellt problem, det handlar om ett samhälle där inte bara individens underkastelse anses nödvändig, utan också bedrägeriet att denna underkastelse är frivillig och därför aldrig sker. --------------080305 Självkänsla är ett kapital --------------080307 Upprättandet av anonym auktoritet faller väldigt nära A.M.s "svarta pedagogik". A.M. frågar: Finns det en "vit" pedagogik? Är SEBOR en demokratisk skola, trots regeln om närvaro på lektionerna? Kan eleverna ta bort den regeln om de skulle vilja? Finns det en regel om droger (alkohol) på Summerhill? Faller man tillbaka på lagen här? Finns det ett utrymme - måste det finnas - att styra en "demokratisk" skola vad gäller vissa yttre ramar? Detta berör väl vad A.S. Neill skriver om förbud (t.ex. förbud att leka vid sjön innan man kan simma). Kan SEBORS regel rättfärdigas som en sådan? Alla sådana grundförutsättningar/frågor som här nämns måste kunna förstås av en femåring! Demokrati i "vår" betydelse är inget stabilt tillstånd. Det visar fascismens och nazismens maktövertagande i förra seklet. Det visar den nuvarande ryska utvecklingen. Detta analyseras av Fromm. Ett fängelse kan inte steglöst, genom reformer, förvandlas till ett lyxhotell. Någonstans nås ett instabilt tillstånd - det är antingen eller. --------------080309 Allmän utbildning är ett samhällsfundament. Alla skall lära sig läsa, skriva och räkna. Så håller vi fattigdomen borta, och så garanterar vi demokratin. Det samhälleliga åtgärdsprogrammet för detta kallas skola. Först som allmän skolplikt i nio år, sedan frivillig gymnasial och eftergymnasiel skolgång. Allt bekostas av samhället gemensamt och fattig som rik har därmed lika möjlighet till utbildning. --------------080318 Offentlig paradigmglidning (OFSTEDs inspektioner av Summerhill). Att bedöma en skola så snävt som skedde i inspektionen 1999, vilka implicita antaganden kan rättfärdiga detta utifrån de allmänna förväntningar på skolan vi skulle kunna enas runt? --------------080327 Genomlys det gamla paradigmet: Vad är kunskap? Vad är "normal" kunskapsutveckling från 6 till 16 år? Förklara den obligatoriska närvaron. Diskutera om obligatorisk närvaro för skolbarn kan ha en gynnsam socialiserande effekt. Förklara mot-strategierna (nutek), passivt motstånd och flykten från skolarbetet.
torsdag 27 mars 2008
frågeställningar mars
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar