fredag 9 april 2010

Lacan, Fromm och Bergström

Jag läser nu Slavoj Žižeks How to read Lacan, och det går inte fort skall jag säga! Jaques Lacan levde alltså mellan 1901 och 1981 och var en fransk psykoanalytiker. Lacan utgår, vad jag förstår, från, inte den senare utan den tidigare Sigmund Freud, vars forskning inspirerade inte minst konstnärer världen över. På den tiden var det inte fult att vara "knäpp" (Salvador Dalí vårdade ju ömt sin paranoida neuros...). Lacans begrepp the big Other passar som hand i handske med Erich Fromms anonyma auktoritet, och denna har jag redan identifierat som en bärande del av skolans dolda läroplan. Jag har en känsla av att Lacans/Žižeks analys av begreppet the big Other kan fördjupa min förståelse av Matti Bergström vad gäller "hjärnpopulationers gemensamma möjlighetsmoln" och hur sådana kan fås att krympa respektive växa. Man borde kunna forska på hur starkt den anonyma auktoriteten verkar inom en grupp genom att rent språkligt analysera berättelser inifrån den gruppen?

Inga kommentarer: